tuben.blogg.se

WEEKENDS

Publicerad 2015-02-01 17:56:00 i Allmänt,

Måste bara passa på att får skryta lite om mina vänners matlagningskunskaper. Förra helgen blev jag bjuden på middag inte bara en utan två gånger. Yum. Först i Petter, Tore och Magnus nya hem. Me and some boyz, eftersom de två andra middagsgästerna var en till Magnus (finns 3 st i klassen: Same-Magnus/Magnus Antaris, Magnus Guldlock och Den Tredje Magnus) och Johannes. Johannes och jag bor på samma gata här i Umeå men upptäckte det först i december. Vilket betyder att jag hade sällkap hem kl 04 när vi småfulla och trötta promenerade från Haga till Teg. I varje fall, Magnus Antaris är den Magnus som bor med Petter och Tore och Magnus Guldlock var den andra Magnus på tillställningen. Magnus stod för förrätt och huvudrätt, och alltså wow. Till förrätt blev det gravad lax som Magnus har fiskat och gravat själv och till huvudrätt hemmagjort potatismos, lingsonsylt och renskav. Från en ren som Magnus kusin hade drivit och slaktat och som hans pappa "skavt" (eller vad man säger?). Så sjukt gott, och kul för Petter som är vegetarian med undantag för vilt. Blir inte mycket mer ekologiskt, kortare behandlingskedje osv osv än så här. Efterrätten blev bananasplit med hemgjort chokladsås eftersom Petter, i hela sitt 25-åriga liv, aldrig hade ätit bananasplit (!). Uppenbar matkoma infann sig hos samtliga i sällskapet.
 
Många långa och roliga diskussioner om utbildningen, konst, design och arkitektur och allt annat mellan himmel och jord. Älskar att hänga med det här gänget för det känns så bra att kunna prata om typ design och arkitektur och konst utan att det blir krystat, känns pretto eller som att nån ska ha rätt. I nästa andetag handlar det om hur man bäst cyklar på vintern utan att störta på näsan eller så förklarar jag volleybolltaktik för Johannes (actual happening, vi diskuterde hur mycket vi saknade lagsport och att det går att träna lagsporter på IKSU). Johannes har spelat handboll länge och har spelat Irstakuppen flera gången, vilket ger mig en skum känsla av att vi garanterat har passerat varandra i nån svettluktandes hallkorridor för ca 10 år sedan och inte haft en aning om att vi i framtiden skulle bli "göra sällskap på vägen hem"- kompisar. Wierd. Jag hann dessutom ta en kort "tupplur" i soffan kl 02 utan att det var något konstigt med det. 
 
Jag fick även beskåda norra halvklotets kanske kitschigaste lampa. Som inte ens var köpt för sin kitschighet, utan för att den passade så bra ihop med inredningen i övrigt. Eftersom killarna hyr möblerat i andra hand kan de knappast hållas skyldiga för detta, men det är så fint på något vis att de bor mitt i denna stött och nött/chabby chick/romantiskt inredda fyra. 
Dat lamp. Som dessutom är ca 50 cm hög.
 
På lördagen firade vi att Emma nyss har fyllt 25 med middag och förfest hemma hos Sanne innan vi gick till Scharinska. Emma bjöd på Laksasoppa, en thailändsk röd currysoppa med kyckling och färska grönsaker. Dog lite av hur gott och hur FINT det var. Hoppas innerligt att den kan funka som matlåda också för jag ska försöka knipa receptet. Så bra och rolig förfest, de är roliga de. Mitt "standardhäng" (eller vad man ska säga, har så svårt att definiera fenomenet med att man hamnar i en grupp som man förknippas med men så klart inte umgås uteslutande med).
 
Scharinska va lika deppigt som förra gången jag var där, det känns så krystat och de har så dåliga lokaler. Musiken är okej men gah. Orkar inte att det påminner rent estetiskt om alla bra nationer i Uppsala (folket, musiken, imagen de vill åt) men att de bara misslyckas och jag alltid längtar hem till uppet inom en timme efter att jag kommit dit. Stannade till stängning i varje fall och drog hem till Anton och Steph, där vi drack folköl, skrattade och Max stylade med korttrick. 
Anton (Tosha), Anton & Emma
Mr Happy Guy Valek
Steph och Anton kör Dirty Dancing medans Emma bidrar med välriktat fotoljus och Max peppar från gungstolen
I veckan har jag äntligen tagit mig tid att skaffa gymkort på IKSU, vilket gör att jag i 7 dagar haft konstant träningsverk. Men men, det känns lite bra iaf. I denna anda köpte jag även en klassisk gympapåse som jag tänkte ha träningskläder i. Hade dock förträngt varför jag hatade dessa så mkt när jag va liten, men det är mycket enkelt. Det GÅR helt enkelt inte att få plats med både träningsskor och -kläder samt duschgrejer i dem. Så den får uppgraderas till vanlig väska. Inte så tråkigt med tanke på att den 1. är ganksa snygg och 2. kostade 99.-. Score. Får återgå till min Primemark påse eller nåt. Iaf vad det gäller träningsgrejerna.
I fredags va det fest på Konsthögskolan. Sjukt kul, vi förade några stycken inne på arkitekt innan vi drog dit. Bra lokal, antar att det är någon slags utställningsspace som ligger i bottenplan på konst och som har ingång mot älven. Bra musik, kul folk och billig öl (!!!!) vilket var första gången i Umeå. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

tuben

Jag heter Tove och är 23 år gammal. Studerar till Arkitekt i Umeå, där jag bor i ett kollektiv i en villa som jag delar med 5 tjejer. Tuben är ett smeknamn sedan gymnasiet och påminner om folk och minnen som är mig kära. Jag har en tendens att klä mig i svart och vitt och anser att grått är en sommarfärg då det är en ljusare nyans av svart.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela