tuben.blogg.se

GRADVIS

Publicerad 2015-01-17 18:15:00 i Allmänt,

Hannah har en matfilosofi som lyder: är det gott isär så är det gott ihop. Detta gäller när man ska prova att lägga ihop underliga men goda ingredienser i samma maträtt, men måste så klart appliceras med en smula sunt förnuft. Är man galen i ketchup och avocado bör man så klart inte kladda ketchup på avocadon. Däremot kanske man ska prova avocado till typ lax. Som den extremt matlagningsOKUNNIGA person jag är gillar jag själv att följa recept som andra har hittat på, provat och sedan rekommenderat. Ofta är detta recept som jag har hittat på internet, ofta i bloggar jag gillar. "Följa" kan dock menas lite fritt eftersom jag inte alltid kollar att jag har exakt alla kryddor hemma innan jag börjar laga maten. I varje fall, sådant kan ofta improviseras, dock med svajande resultat. Det är nog mitt första problem när jag lagar mat, en något lös inställning till hur hårt recept måste följas. Ganska lätt fixat problem dock, eftersom det beror på hur ambitiös jag är när jag inleder matlagandet. Anledning nr 1 till att jag inte är ett kockunder är nog annars tålamodet. Jag har väääldigt dåligt tålamod när jag lagar mat. Vilket antagligen beror på anledning 2, att jag inte är jätteintresserad. Tycker oftast att det är värdare att lägga tid och pengar på annat. Det är därför det är så bra med andra människors recept. Jag behöver inte tänka utan bara följa instruktioner och kan oftast med hjälp av listor på ingredienser och bloggbilder uppskatta om jag kommer gilla det eller inte. Enkelt och snabbt. Inte alltid lyckat.
 
Provade en ny smoothie med cayennepeppar, kakao, avocado, banan, hasselnötsmjölk och dadlar. Egentligen sa receptet cashewmjölk istället för hasselnöt, men jag bytte pga allergi. Vet inte om det gör jättestor skillnad... Tyckte det lät gott med framförallt kakao/cayennepeppar kombon i en smoothie. Glömde lägligt nog bort att jag inte gillar dadlar. Att jag faktiskt tycker det är ganska så asäckligt. Supersött och slemmigt. Första sippen på smoothien va nice, lite strävt men gott. Efter 1/4 var tanken att "jaja, jag får väl dricka upp det här men jag gör den inte igen". Framme vi gränsen för halva glaset fick jag en gigantisk klökning (kväljning/kräkreflex). Tvärnit. Har aldrig varit speciellt bra att äta upp mat bara för att det är fel att slänga. Tycker ju att det är fel men jag klarar det inte. Sedan jag va i Kina vägrar jag dessutom tvinga i mig mat som är rent ut sagt äcklig. Gjorde det två gånger där av ren artighet och tänker fan inte göra det när jag sitter hemma ensam (och inte har en gullig kinesisk familj som tittar på och undrar hur jag gillar det hemlagade grå soppan med klumpar i dvs). Så, nu stirrar en chokladbrun massa som ser lurigt mycket ut som glass på mig från andra sidan soffbordet medans jag väntar på att köket ska bli tomt så att jag kan slänga skiten. Vill av nån anledning inte göra det när housematesen tittar på. Man vet aldrig vad som det är petigt med och antagligen slänger jag väl smoothie på fel sätt (eller nåt). Aja, jakten på en bra kakao/cayenne smoothies får fortsätta. Ska i framtiden undvika dadlar och antagligen att ha i avocado. Tror det va därför den va så sträv. 
 
Insåg nu att jag lyckats skriva över 500 ord om en äcklig smoothie. Bra jobbat där. Ska snart iväg på middag hos en klasskompis så det blir nice iaf. Lämnar efter mig en bild på min nya plansch som jag gått och tittat på ett tag och som jag införskaffade för billiga 99 pix idag. Hittade en till jättesnygg men betydligt dyrare (svettigt dyr) på det som håller på att bli min favoritbutik här i Umeå. En inredningsbutik som har ett överflöd av marmorskärbrädor och snygga grafiska print men som jag lägligt nog har glömt vad den heter. Brukar gå in och sukta men har ännu inte köpt något. 


Kommentarer

Postat av: Antonia

Publicerad 2015-01-18 15:55:02

Hahaha jag har ju sneglat på det där receptet jag med, Frida Vegas eller hur? Hade tänkt testa det någon gång i veckan MEN... då skippar jag nog det. Kan passa på och tipsa om att chiapudding inte är så gott heller. Slemmigt, tror inte att du skulle gilla. Är du sugen på att testa kan du med fördel göra det hos mig istället för att köpa 300 gram småfrön för 110 kr -.-

Svar: Yes, det är hennes. Mmm, bästa du kan göra är typ att skippa det. Inte nice alls. What, 110kr?? Tveksamt på det testet men om jag får tillfällig minnesförlust och får för mig att prova så hör jag av mig till dig iaf ;).
tuben

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

tuben

Jag heter Tove och är 23 år gammal. Studerar till Arkitekt i Umeå, där jag bor i ett kollektiv i en villa som jag delar med 5 tjejer. Tuben är ett smeknamn sedan gymnasiet och påminner om folk och minnen som är mig kära. Jag har en tendens att klä mig i svart och vitt och anser att grått är en sommarfärg då det är en ljusare nyans av svart.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela