tuben.blogg.se

MOMENTS OF CLARITY

Publicerad 2015-01-13 22:55:00 i Allmänt,

Fan. Har helt vänt på dygnet verkar det som. Håller på att skriva uppsats i arkitekturhistoria, om hur arkitektur påverkas av att ställas ut på museum och liksom bli museum. Min produktiva tid har visat sig vara från 18 and still going strong. Är helt förstörd av trötthet mellan typ 12 och 16. Kommer inte fram någon bra text då men nu har jag skrivit nästan oavbrutet i 4h. Liten paus i mitten för matlådelagning och husmöte.  
 
Arbetstiteln just nu är ARCHITECTURE BEHIND GLASS fast det börjar mer luta åt att den borde likna nåt typ REPRODUCING ARCHITECTURE. Jobbar utifrån ställningstagandet att all arkitektur som ställs ut är reproducerad och därmed filtrerad och kritiserad genom utställaren. Detta eftersom det är rätt svårt att ta en faktisk byggnad och ställa in på ett museum (ja, världens mest uppenbara sarkasm). Inte världens lättaste ämne att samla källor till, men men. Något skevt som jag upptäckt med det här i är i varje fall arkitekturstöld. Då menar jar inte att man snor detaljer eller lösningar eller former från de bästa arkitekterna. Utan rakt av, 100% skamlös stöld av en byggnad. Att man bygger en exakt kopia. Vilket tydligen är ganska vanligt. Hahaha, så sjuk grej. Bah, "jag vill också ha en Villa Savoye". 
 
Nåja, orsaken till dygnvändandet är antagligen att jag var tvungen att jobba arslet av mig för att bli klar med mitt Narrative Scenario innan redovisningen. Åkte tillbaka hit den 7:e istället för den 4-5:e som jag hade tänkt mig i december. Vilket ju ger 2-3 dagar mindre att sprida ut jobbet på. Resultatet av detta var att jag var i skolan och jobbade 30 av 48h onsdag-torsdag. Inför redovisningen på fredagen hade jag sovit 2,5h. Och dessutom skrivit ihop det jag skulle säga på förmiddagen samma dag. Heh. Så, på två dygn lyckades jag alltså:
  • bygga en modell,
  • göra 4 ritningar för hand (2 planer, en sektion och en elevation = fasadritning),
  • göra en storyboard (3 bilder),
  • 3 st visuals,
  • ett diagram över hur man rör sig i byggnaden,
  • skriva lite mer än en A4 om byggnaden och
  • planera min presentation. 
Nästa gång ska jag planera min tid bättre och ha lite mer framförhållning... Det sjuka är dock att det är värt det. Till slut, när presentationen är över och om man är nöjd med det man har gjort så tycker en att det var värt de där nätterna i skolan. Att inte gå hem kl 01 utan istället knapra ett koffeinpiller (för första gången nånsin, effektivt men creepy) och jobba på till 04. Trots att jag möter en postbil och en postcyklis på vägen hem från skolan. Och jag va inte den enda. 4 pers dygnade torsdag-fredag och det började bli "lite" folk i skolan vid typ 23.30. 
 
I varje fall, jag fick jättefin kritik på mitt projekt, det enda "negativa" var att mitt diagram hade varit bättre gestaltat antropometriskt (3D-aktigt) än plan- och sektionsritat som jag hade gjort. Och att mina visuals inte kommunicerade mitt projekt tillräckligt starkt. Vilket jag håller med om och var beredd på, i varje fall det om mina visuals. Men så gjordes de mellan 02-04 natten innan också. Den finaste kritiken (som jag kommer ihåg nu, har all kritk nedskriven på en lapp nånstans i skolan) var nog att mina "spacal desicions to create my chosen atmosphere" var "well made and realistic". Man bah, YAY! Queen of atmosphere. Och att jag hade gjort ett bra val i att skapa assymetri i min plan trots att jag har en rund form. Woop woop! För det va fucking svårt att få till i modellen. Aja, här kommer lite snapshots av projektet. Ska se till att ta bättre bilder att spara. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

tuben

Jag heter Tove och är 23 år gammal. Studerar till Arkitekt i Umeå, där jag bor i ett kollektiv i en villa som jag delar med 5 tjejer. Tuben är ett smeknamn sedan gymnasiet och påminner om folk och minnen som är mig kära. Jag har en tendens att klä mig i svart och vitt och anser att grått är en sommarfärg då det är en ljusare nyans av svart.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela